,, Upiory spacerują nad Wartą” Ryszard Ćwirlej.

Tytuł: Upiory spacerują nad Wartą
Autor: Ryszard Ćwirlej
Cykl: Milicjanci z Poznania (Tom 1)
Wydawnictwo: Muza
Liczba stron: 480
Ocena: 8/10

..Właśnie ukończyłam czytanie powieści ,,Upiory spacerują nad Wartą” autorstwa Ryszarda Ćwirleja i szczerze mówiąc zszokowało mnie to, że spodoba mi się książka z nawiązaniem do czasów PRL-u. Ponieważ nie gustuje w tego typu książkach, a tu spotkała mnie całkiem miła niespodzianka. ..Natknęłam się na całkiem dobrą historię napisaną bardzo płynnym i ciepłym stylem pisma.
..Autor przyłożył się do napisania powieści opisując bardzo dobrze miejsce akcji i tamte czasy ze sporą dawką czarnego humoru.
..Powieść rozpoczyna się w 1985 roku w Poznaniu, kiedy zamiast policji była milicja, wtedy gdy w sklepach były sklepowe, które nie miały czego sprzedawać, bo pułki świeciły pustkami, zamiast pieniędzy były kartki. niekończące się kolejki w sklepach, a gdy chciało się kupić samochód trzeba było czekać na przydział.
..Jednak Ryszard Ćwirlej opisuje też ciemniejszą stronę ówczesnych czasów – pijaństwo, które było wszędzie, nawet w pracy, zakłamywanie rzeczywistości w mediach i układy.
..Jeżeli chodzi o fabułę to ta cała intryga kryminalna jest bardzo ciekawie opisana. Niemal do samego końca nie można było się domyślić kto zabił. ..Wyjaśnienie tego morderstwa nie było łatwe, wątki się mnożyły, plątały i komplikowały, co sprawiło że powieść była coraz bardziej wciągająca.
..W ogóle nie przeszkadzał mi brak szczegółowo opisanych drastycznych scen, ani to że śledztwo było prowadzone trochę nieumiejętnie.
..Zwróćmy teraz uwagę na bohaterów. Na pierwszy plan wysuwa się kilka postaci, głównie milicjantów z wydziału dochodzeniowo- śledczego KW MO. Kapitan Marcinkowski, który prowadzi śledztwo – rzetelny i solidny człowiek.
..W sprawie pomaga mu milicjant Mariusz Błaszkowski, drugiego takiego milicjanta w czasach PRL- u można było szukać ze świecą.
..Kolejnym, a zarazem ostatnim bohaterem wyróżniającym się z tłumu jest chorąży Teofil Olkiewicz- prawdziwy zagorzały milicjant, który lubi sobie jednak wypić, oraz porucznik Mirosław Brodziak.
..,,Upiory spacerują nad Wartą” to pierwszy tom z cyklu- Milicjanci z Poznania.
..Po przeczytaniu powieści możemy się bardzo dużo dowiedzieć o tamtych czasach, a zwłaszcza o wymiarze sprawiedliwości jaki wtedy panował. Możemy spostrzec jak to wszystko się zmieniło.
..Dzięki tej książce mam ochotę sięgnąć po kolejne powieści Ryszarda Ćwirleja.

..Serdecznie dziękuję wydawnictwu Muza za udostępnienie egzemplarza tej wspaniałej książki.

 

28 uwag do wpisu “,, Upiory spacerują nad Wartą” Ryszard Ćwirlej.

  1. Czytałam kiedyś opowiadania pana Ćwirleja i spodobał mi się jego styl pisania. Lubię czytać książki, kryminały, których akcja osadzona jest w czasach PRL-u 🙂

    Polubienie

    • Sama też zwracam uwagi na oprawę książki. Jestem taką okładkową sroką. Ta powieść zwróciła moją uwagę okładką, ale i opis fabuły wydał mi się na tyle interesujący, że chętnie poznam pierwszy tom. 😊

      Polubienie

Dodaj komentarz